DRØMMER DU OM AT SKRIVE EN BOG?

Det gjorde jeg også i mange år. Ja, faktisk fra jeg var en helt lille pige. Jeg elskede bøger og tog job på skolens bibliotek for at være den første, der fik fat i de nye bøger. Jeg elskede – og elsker stadig – duften af en ny bog. Og intet stikker duften af en ny bog – når det endda er en af mine egne.

Jeg oplever, at mange deler drømmen om at skrive en bog.

Har du også noget på hjertet?

Noget at dele ud af, som kan hjælpe andre?

Eller vil du fortælle en rigtig god historie?

I 2010 gik min forfatterdrøm i opfyldelse, da jeg fik udgivet Skumle skiderikker og lyserøde skyer. Den udkom på Forlaget Siesta, hvor jeg delvist medfinansierede udgivelsen. Det var en god oplevelse. Det næste forlag, jeg skrev for, var et stort dansk forlag. Det var ikke nær så god en oplevelse. Og da jeg i 2013 havde en ny bog klar til udgivelse, valgte jeg at udgive den selv og lavede mit eget forlag.

En beslutning jeg ikke siden har fortrudt. Jeg har nu trykt fire bøger selv, og flere af dem er udkommet i flere oplag. Jeg har også trykt bøger i udlandet og er i fuld gang med at internationalisere mit forfatterskab. Min første selvudgivelse Børnemeditationerne I mit hjerte sælger i +20 lande, har solgt +20.000 eksemplarer og er lige udkommet i 5. oplag på dansk. Min nyeste bog Monstermanualen til børn med mange bekymringer strøg ind på bestsellerlisten over flest solgte fagbøger i Bog & Idé efter optræden i Go’ Morgen Danmark, Politiken og Radio 24/7. Der er gang i den som forfatter med eget forlag. I 2018 var jeg med i to internationale bogprojekter som medforfatter, udgav Monstermanualen og genoptrykte to titler.

Jeg er også klar til at hjælpe dig med din bogdrøm! For jeg elsker, når mennesker finder modet til at turde dele – og særligt når det hjælper andre, at vi tør.

Hvordan kan jeg hjælpe dig med din bogdrøm? 

Jeg kan sparre med dig hele vejen fra idé til tryk, salg og vækst. Min hjælp til dig er opdelt i fem faser:

Idéen formes

Går du med en idé om en bog, men er du ikke helt sikker på, at du har formet den helt endnu? Kan du mærke, at du skal have fat i noget mere inspiration, eller handler det om at kunne se idéen mere klart? I denne fase brainstormer vi og får sammen øje på det, du ikke lige umiddelbart ser, men mærker intuitivt.

Så skal der skrives – hvordan kommer du i mål?  

For flere kan det være svært at overskue skriveprocessen og for andre kan det være svært at komme i mål med et bogprojekt. Når idéen er formet og de første kapitler kommet ned på papiret, går flere i stå. Der sker et skifte i energien i processen fra idéfasen til skrivefasen, som kan virke tung. Har du det også sådan? Ved du bare inderst inde, at din bog er vigtig at få ud, men noget bremser dig? Med skrivecoaching og hjælp fra naturen hjælper jeg dig fra idéfasen til at du kan begynde at skrive –  får overblik, danner en struktur og når helt i mål med dit manuskript.

Jeg er hverken korrekturlæser eller redaktør. Jeg hjælpe dig til, at du får skrevet, det du har på hjerte og støtter dig på vejen.  Jeg hjælper dig, når du går i stå og holder dig til ilden, når du taber gnisten. Og jeg giver dig adgang til mit netværk af andre fagfolk du kan trække på til redaktion og korrekturlæsningen.

Kan alle skrive en bog? Ja med den rette hjælp fra professionelle samarbejdspartnere kan alle skrive en bog. Du kan sagtens skrive en bog, selvom du ikke er hundrede-meter-mester i stavning og kommaer? Det finder vi ud af at håndtere undervejs. Det er budskabet – din gave – der er det vigtigste.

Udgives – forlag eller selvudgivelse? 

Når bogen er skrevet skal den forhåbentligt udgives. Men hvordan? Her pibler de grå hår frem hos de fleste. Det har de også gjort hos mig. For skal du udgive på forlag eller kaste dig over selvudgivelse? Og hvordan gør man?

Jeg oplever også, at flere etablerede forfattere er interesserede i selvudgivelse. For det kan føles urimeligt, at forlagene skal have så stor en andel, når nu det er os forfattere, der laver det store arbejde? Er du enig? Og hvad får man i grunden hos et forlag i dag, som man ikke selv kan fikse?  Overvejer du at udgive din næste bog selv? Men hvad skal der til, og hvordan sælger du derefter dine bøger? Hvad koster det? Hvordan får du den hjælp, du har brug for med hensyn til redaktion, korrekturlæsning, layout, illustrationer og PR?

Her er nogle spørgsmål, der er værd at overveje:

– Hvad er dit formål din bog? Er det en fagbog, som kan blive en primær salgskilde eller en bog, som skal markedsføre dig og føre til mere salg fx. kurser?
– Hvor stor er din målgruppe? Kan du få økonomi i dit oplag?
– Hvor meget energi har du til selve skriveprocessen og er der noget tilbage til selv at udgive?
– Ønsker du den lette løsning, som giver færre penge eller vil du gå en mil mere og potentielt tjene flere penge?

Det er nogle af de spørgsmål, vi oftest starter med at få afklaret, i en session omkring udgivelse.

Nu skal bogen sælges – men hvordan? 

Når din bog er skrevet, og champagnepropperne springer, fordi den kommer fra trykkeriet eller forlaget, er det tid til, at fortælle din målgruppe om din nye bog. Ja, faktisk skal vi igang allerede, inden den kommer. Men hvordan gør du bedst det? Hvordan får du spredt ordet på de sociale medier? Hvordan bygger du en læserskare op omkring dit forfatterskab?

Denne del omkring salg og markedsføring har ændret sig for forfattere af alle kalibre. Tidligere kunne man trygt lade sit forlag stå for markedsføring, PR og salg. Men også forlagsbranchen har været under pres og har skåret ind til benet. Og du er heldig, hvis du får 14 dage med fokus på din bog efter udgivelsen fra forlagets side og måske står forrest på en enkelt eller to messer. Er du allerede et stort navn, får du og din bog mere hjælp i medier og måske også mere opmærksomhed fra dit forlag, men for langt de fleste er indsatsen omkring markedsføring og salg i dag overladt til forfatteren. Og som du kan gætte, gælder det særligt, når du udgiver selv. Det er ikke nogen hemmelighed, at mange forfattere mere drømmer om at skrive bøger end at sælge dem. Der er også mange forfattere, der ikke ved nok om, hvordan de kommer i gang med at markedsføre deres bøger. Igen i denne fase er der et skifte i energien fra skriveproces og produktion til salg, som alt for mange ikke aner noget om og dermed ikke aktiverer. Det taler vi om i sparringen omkring salget af din bog, så du kan nå ud til dine potentielle læsere.

Hvordan skaber du flow og vækst? 

Når bogen er kommet godt fra start, skal vi se på, hvordan du kan vækste dit salg herhjemme og skabe endnu mere flow. Hvordan skalerer du dit salg? Måske har du som jeg selv også internationale ambitioner. Tænker du, ligesom jeg gjorde, at vækst må handle mere om produktmarkedsføring (markedsføring af bogen) end personlig branding (promovering af dig som forfatter), tager du – som jeg gjorde – fejl. Som forfattere skal vi i dag have en stemme, og vores læsere ønsker at lære os at kende og vil gerne følge med i vores udvikling. Det er vores eget personlige brand de følger, ikke bogens brand. Men hvordan bygger man en stor følgeskare op? Hvad er udfordringerne på de sociale medier? Og hvordan finder du en rolle på medierne, som du har det godt med og kan stå indefor?

Når du om lidt finder på at skrive en ny bog (for ja sådan går det oftest – man bliver grebet af en ild), giver det med det personlige brand endnu mere mening. Måske er det skræmmende at tænke på, at du nu skal ud og promovere dig selv som forfatter? Det er det for mange. Det var det også for mig. Jeg ville hellere gemme mig bag mine bøger og skubbe dem ud foran mig. Men der er også rigtig meget af det, der giver mening og faktisk også er rigtig sjovt, når du først kommer ind i tankegangen og kommer i gang. Og modet opbygges gradvist, som eksponeringen kommer ind.

Denne fase handler også om konceptualisering af dit brand og dit forfatterskab. Hvad kan der skabes rundt om din bog af andre indbringende aktiviteter? Kan du lave merchandise? Vokser der et foredrag ud af bogen? Hvordan kan du samarbejde med andre og udvide dit koncept? Jeg elsker konceptudvikling.

Energi og blokeringer

Undervejs på den smukke og lange rejse fra idé til vækst kommer vi igennem en hel masse faser. Hvad der er sværest afhænger af, hvordan du er som person. Der er udfordringer i alle fem faser. Energierne skifter meget undervejs. Og er du ikke opmærksom på disse skift, kommer der nemt blokeringer. Derfor er så mange kunstnere ikke blevet udgivet på trods af stort talent, intelligens, inspiration og kreativitet indenfor alle kreative genre. Jeg kan hjælpe dig med at forstå energierne og overgangene fra en energi til en anden, forklare dig hvorfor du blokerer og inspirere dig til, hvordan du kommer videre.

For mig har fase tre omkring udgivelse været en udfordring, da jeg ikke vidste noget som helst om udgivelse og måtte lære det hele fra scratch. Jeg er ikke bange for at dele ud af mine egne fejltagelser, og kan du lære af dem og undgå nogle af fælderne, vil det gøre mig glad. Hør fx. med i Væksthusets podcast , hvor jeg fortalte om en af de helt store udfordringer for mig, første gang jeg selv udgav en bog. Jeg får helt åndenød bare af at tænke tilbage på den episode, hvor jeg havde skabt så stort et flow omkring min nye bog, at den var udsolgt, før den kom fra trykkeri! Men da den så kom, var den til min store skræk usælgelig…. Da stod jeg med “Håret i Podcasten“. Men jeg fandt en løsning – og har lært rigtig meget siden, hvor jeg har skubbet +20.000 af samme bog ud over rampen, som nu sælger i 5. oplag, og  i +20 lande på 3 sprog.

Fase fem omkring eksponeringen og vækst har været og er stadig en stor udfordring for mig også. Første gang jeg var i Go’ Morgen Danmark med “Hjerternes Dal – Meditationer til børn” var jeg væsentligt mere nervøs, end da jeg sad der igen året efter med “Monstermanualen til børn med mange bekymringer”. Jeg skriver “er”, fordi jeg stadig træner mit mod til at turde eksponere mig selv endnu mere i forhold til min internationale karriere. Øvelse gør mester. Et skridt af gange…. som af og til føles som tigerspring…

Langt hen ad vejen handler alt det her om mod, tålmodighed, forståelse af energi og blokeringer og rigtig meget om personlig udvikling. Og så skal du have fat i de rigtige samarbejdspartnere, som kan sparke nogle døre ind for dig.

Jeg tilbyder dig både hjælp til din egen udvikling og lukker dørene op til de samarbejdspartnere, som har hjulpet og hjælper mig.

Go’ Morgen Danmark august 2017 (tryk for klip)

Go’ Morgen Danmark september 2018

Muligheder for samarbejde: 

  • Brainstorm på din bogidé
  • Udvikling af din bogidé
  • Afklaring af målgruppe
  • Skrivecoaching, struktur og planlægning
  • Fra word dokument til bog – hvordan?
  • Overblik over selvudgivelse
  • Adgang til mit netværk af fagfolk
  • Træning i markedsføring og salg og brugen af sociale medier
  • Konceptualisering

Jeg kan hjælpe dig fra start til slut, eller blot med enkelte dele i processen.

Mit forlag, Forlaget Room for Reflection, tager ikke andres titler end mine egne ind, men jeg vil gerne hjælpe dig til at kunne gøre det selv.

Du kan købe 1 enkelt session, eller klippekort på fem eller ti sessions. Se priser her.

Du kan også hoppe med på næste åbne “Fra idé til virkelighed workshop” og få adgang til mit “Accelerateforløb“.

Book tid på gitte@roomforyou.dk.

Jeg glæder mig til at hjælpe dig med at tage din bog fra idé til virkelighed og mega flow.