Øvelse til iværksættere

Har du styr på din fjerbold?

Mange iværksættere synes, at salg er en tung del af deres hverdag. Har du det også på den måde?

I min sparring med iværksættere finder vi sammen frem til, hvordan du sælger bedst og skruer op for disse metoder, så du lettest muligt kan komme ud til flere kunder og hjælpe dem med de løsninger, du har på hjertet. For du vil jo gerne gøre en forskel ikke? Og du vil også gerne have en høj omsætning ikke?

I min sparring kommer vi ofte forbi “Fjerbolden – fly higher” øvelsen. Her får du en lille introduktion:

Som iværksættere har vi mange kasketter på. Og der skal ofte en del kunder i butikken for at holde omsætningen høj. Hvordan finder vi de kunder og kommer ud til flest mulige?

 

Find dit fokus – ringen!

Fjerbolden giver dig et godt billede af en nem måde at komme ud til flere kunder på. Nederst har du hovedet, som er din virksomhed. Du kan også indsætte et af dine produkter her, som vi vil gøre lidt senere, hvis du har flere produkter i din virksomhed.

Bag hovedet har vi alle fjerene – som her symboliserer alle kunderne. Jo flere kunder/fjer du har – jo højere kan du flyve.

I midten finder du to runde ringe, som holder fjerene fast. De er super vigtige. For de har allerede fat i dine kunder. De har allerede lavet et stort salgsarbejde for dig! Derfor er det her, du skal lægge dit fokus! Det handler om at finde ud af, hvem der allerede har organiseret dine potentielle kunder og etablere et samarbejde.

Få styr på din fjerbold!

Sådan gør du:

  1. Vælg hvilket produkt, hvis du har flere, du vil fokusere på!
  2. Lær dine kunder at kende
  3. Find ud af hvor denne type af kunder allerede er organiseret
  4. Find ud af hvordan dine løsninger kan hjælpe denne organisation med at hjælpe deres kunder, som dermed kan blive dine kunder.
  5. Find ud af hvordan du supplerer organisationens ydelser, og hvordan du kan tilføre værdi med dine løsninger.
  6. Tag kontakt til organisationen.

 

Nedenfor kan du downloade et ark til skrive dine tanker ned. Rigtig god fornøjelse. Hvorfor gøre det sværere end det er?

 

 

 

Download dit øveark

Vil du have et eksempel?

Da jeg selv startede op som iværksætter tilbage i 2009, brugte jeg netop denne metode. På det tidspunkt var jeg freelance tekstforfatter og ville gerne i kontakt med virksomheder, der havde brug for hjælp til at skrive deres tekster.

Fjerboldens hoved: Tekster til virksomheder

Fjerene: Virksomheder der enten ikke selv havde en skribent inhouse eller havde for travlt i marketing.

Ringen: Reklameburauer, der allerede var i gang med at sælge kommunikation og markedsføring til virksomheder i Danmark.

Jeg tog fat på en række reklamebureauer og tilbød at hjælpe dem med at skrive tekster til de virksomheder, de var i gang med at sælge løsninger til. Reklamebureauerne gav ikke verdens højeste timeløn, men de førte mig til brands, som jeg aldrig selv som lille ny fisk i akvariet ville have kunnet lukke dørene op til. Når du ser herunder, hvem det blandt andet var, kan du se, at det blev super vigtigt for mit videre salgsarbejde, at jeg kunne henvise til de her:

     

En sidste ting, inden du smutter…

Når du har identificeret din fjerbold og er klar til at tage din ketcher og skyde bolden helt op mod stjernerne, er det vigtigt, at du tror på det og kan mærke i hele din krop, hvor dejligt, det bliver at hjælpe alle de kunder, dit produkt om lidt flyver højt sammen med. Det er energiarbejde, som også er super effektivt som iværksætter. Tror du på det? Kan du mærke det? Føler du at du fortjener succesen? Er du mentalt klar til succes? Hvad holder dig tilbage? Har du mod nok? osv. Energien er det, der gør forskellen på, hvor langt du kan komme med dine projekter, og hvor stor succes du kan få.

Vil du have hjælp?

Og vil du lære mere om salg på den rare måde, hvor du ikke skal slå knuder på dig selv?

Book en tid til iværksættersparring

Coach Gitte Winter Graugaard